DNT Ung: Påsketur

Jeg har rett og slett hatt en helt kanon bra påske i år. Familien min har en leilighet oppe i Sirdal som ligger i Vest-Agder fylke. Jeg dro opp på søndagskveld og fikk servert lammelår da jeg kom opp, nam! Neste dag gikk vi på ski, spiste enda mer god mat og hadde litt familietid sammen. På tirsdag pakket jeg og lillesøster sekken fordi vi skulle opp til Turistforeningen sin Taumevatn hytte. Jeg hadde fått i oppdrag av Stavanger Turistforening å ta bilder av de siste to dagene til DNT Ung sin påsketur. Påsketuren er en 5 dagers lang skitur som går fra hytte til hytte for ungdom i Stavangerområdet.

Turen vår opp tok omtrent 3 timer og inne på hytta ble vi møtt av en gjeng på 12 stykker som varierte i alder fra 14 til 20 år. Det var 3 turledere og 9 deltakere. Det første vi gjorde da vi kom fram var å spise middag. Ungdomsgjengen hadde kun gått en 4 km lang tur den dagen og hadde masse energi. Kort tid etter middag gikk alle ut for å bygge snøhuler. Etter snøhulegravingen kom alle inn. Resten av kvelden brukte vi på å spille yatzy, quiz og lade opp til neste dag.

Vi våknet neste morgen til sterk vind og masse snøfokk. Etter en lang frokost og etter vi hadde ryddet ut av hytta gikk turen hjem. Vi hadde alle på oss godt med klær og dekket hele ansiktet pga den kalde vinden og snøen. Veien hjem var noe annerledes enn den kvistete veien opp. En av turlederene var lokal kjent og tok oss med en nydelig tur hjem. Selv om dagen startet med mye vind og snø på toppen ble det det finvær kort tid etter turen startet. Det var en kanon tøff gjeng som var flinke på ski selv men en tung sekk på ryggen. Her er bildene fra kvelden og hele den siste dagen av påsketuren.

......................................................................................................................................................................

I have simply had the best Easter break ever. My family has an apartment up at Sirdal, which lies in Vest-Agder county. The first day was spent skiing, eating good food and hanging out with my family. The following day I had a two day long photoshoot with a DNT Ung group. The group was on a 5-day long Easter trip going from cabin to cabin.

Me and my sister met up with the DNT Ung group at Taumevatn, which is a 11-12 km long trip, from Ådneram. The trip was about 3 hours long on skies. That night we enjoy some good food with the group. After dinner we made some snow caves, played yatzy and quiz games.

The following day started with lots of wind and blowing snow. Luckily, it clear pretty fast and we had a wonderful trip down to Ådneram again. One of the tour guides knew the mountains very well and took us on a different route back down. This route was way more scenic and also tougher since we had to ski up and down more mountains.